ZANIMLJIVOSTI:
·
11,3 milijarde dinara uloženo u izgradnju
·
septembra 1961. ovde je održana prva
konferencija Pokreta nesvrstanih zemalja
·
5 spratova ima Palata i ukupno 65.000 kvadrata
·
40.000 kvadrata čine hodnici i sale
·
744 kancelarije se nalazi unutar zdanja
·
13 sala za konferencije
·
6 salona nazvanih po bivšim republikama SFRJ
·
3 dvorane ima u Palati
Nekadašnja zgrada savezne vlade (Palata Federacije) nalazi se na Novom Beogradu, između Bulevara Mihajla Pupina i Bulevara Nikole Tesle. Izgrađena je 1959. za potrebe tadašnje Savezne vlade, odnosno Saveznog izvršnog veća. Svečano je otvorena 1961. povodom održavanja Prve konferencije šefova država i vlada Pokreta nesvrstanih. Iako gradjena u ideoloskom drustvu nigde u njoj necete pronaci ni trag petokraki.
Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) sproveo je
istraživanje geotermalnih resursa na lokaciji Palata Srbija i preliminarni
rezultati su potvrdili da postoji potencijal za primenu geotermalne energije,
koji može da zadovolji značajan deo energetskih potreba ove zgrade. Korišćenjem
geotermalnih resursa za proizvodnju energije za potrebe zgrade Palata Srbija
smanjila bi se potrošnja fosilnih goriva, a time i emisije CO2. Takođe,
poboljšali bi se uslovi za rad zaposlenih i omogućile uštede u troškovima za
energiju.
Ideja o podizanju palate, kao jednog od najvažnijih državnih
objekata u godinama neposredno posle Drugog svetskog rata, vremenski se poklapa
sa počekom izgradnje novog grada na levoj obali Save, koji je trebalo da
preuzme ulogu prestonice nove socijalističke države. Prema uslovima konkursa
koji je raspisan 1947. Palata je shvaćena ne samo kao arhitektonski, već i kao
urbanistički reper čitavog budućeg Novog Beograda.
U periodu od 1992. do 2003. bila je sedište Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije, a od 2003. do 2006. sedište Saveta ministara Državne zajednice Srbije i Crne Gore. Istovremeno, u ovoj zgradi je svoju kancelariju imao predsednik SFRJ Josip Broz Tito. Posle raspada SCG, maja 2006, zgrada je prešla u nadležnost Vlade Republike Srbije.
Izgradnja Palate započela je juna 1947. godine, prema projektu izrađenom na osnovu prvonagrađenog konkursnog rešenja tima zagrebačkih arhitekata, koji su činili Vladimir Potočnjak, Anton Ulrih, Zlatko Najman i Dragica Perak. Temelji su rađeni po zapadnoj lincenci tehnikom dzbokog fundiranja. Glavni kriterijum za izbor ovog projekta na konkursu žiri je istakao njegovu funkcionalnost i monumentalni karakter. Njime je bilo predviđeno podizanje monumentalne slobodnostojeće palate sa osnovom u obliku slova N. U stilskom pogledu predstavlja sintezu dva principa – modernističkog, bliskog korbizijanskom shvatanju arhitekture i monumentalnog, koji se oslanja na primere sovjetskog graditeljstva socijalističkog realizma.
Izgradnja je prekinuta 1949. godine do kada je izvedena samo
skeletna konstrukcija bočnih krila i delimično konstrukcija središnjeg dela
objekta. Višegodišnji prekid radova nastao je kao posledica
društveno-političkih promena krajem pete decenije prošlog veka, što je uticalo
na konačan izgled građevine tokom nastavka radova. Palata je prvobitno
zamišljena kao deo ansambla javnih građevina, ali je takav program redukovan
donošenjem Generalnog urbanističkog plana Beograda 1950, prema kojem je uz
hotel „Jugoslavija”, ostala usamljena na potezu uz desnu obalu Dunava.
Sa odlukom o nastavku radova, dorada projekta poverena je
beogradskom arhitekti Mihailu Jankovićui projektnom birou „Stadion”, pod čijim
nadzorom je objekat i realizovan u periodu od 1955. do 1961. godine. Zgradu su,
na nasutom i peskovitom tlu, gradile omladinske radne brigade iz čitave
Jugoslavije. Na konkursu je pobedio četvoročlani tim zagrebačkih arhitekata na
čelu sa Vladimirom Potočnjakom (Anton Ulrih, Zlatko Nojman, Dragica Perak). Po
Potočnjakovoj smrti 1952. gradnja je obustavljena, da bi je 1956. nastavio
arhitekta Mihailo Janković, značajno izmenivši prvobitan plan dodavanjem novih
elemenata.
Projekat arhitekte Jankovića i njegovog tima uneo je
značajne izmene kako u unutrašnjoj organizaciji, tako i u spoljašnjem
oblikovanju građevine. Iz prvobitnog projekta zadržao je urbanističku
dispoziciju, osnovne mere i međusobne odnose pojedinih traktova, dok su glavne
izmene nastale u unutrašnjoj organizaciji prostora. Prema izmenjenom projektu
izveden je centralni deo sa svečanom salom, svi aneksi oko zgrade, enterijer i
obrada fasada. Premeštanjem pozicije svečanog ulaza na južnu stranu, čitav objekat
je, umesto prema reci, dobio naglašenu orijentaciju prema budućem naselju.
Novim programom uređenja unutrašnjosti palate predviđeno je, pored
reprezentativne sale smeštene na prvom spratu novoprojektovanog aneksa, još niz
pomoćnih salona, sala za održavanje sednica, dvadeset i osam kabineta za
članove Saveznog izvršnog veća, oko šezdeset kancelarijskih prostorija za
administraciju kao i prateći program garažiranja automobila. Reprezentativnom
spoljašnjem izgledu odgovara moderno i luksuzno uređenje enterijera,
realizovano takođe prema projektu arhitekte Mihaila Jankovića, što ovaj objekat
svrstava među pionirske primere „total dizajna“ u domaćem graditeljstvu.
Projektovana je u obliku slova "Н" i obuhvata
površinu, u osnovi, 5.500 m². Ispred srednjeg krila, nalazi se niži deo
pokriven staklenom kupolom u kome je svečana dvorana koja može da primi 2.000
zvanica. Ukupna površina objekta je 65.000 m2.
Građena je po sistemu armirano-betonske skeletne
konstrukcije, sa ispunom od pune opeke. fasada objekta je obložena belim
bračkim mermerom, dok su otvori napravljeni od belog metala. Počev od 1961.
godine, kada je održana Prva konferencija Nesvrstanih zemalja, Palata
federacije primila je mnoge strane državnike i delegacije.
Prostor oko palate čine dve parkovske celine ukupne površine od 22 hektara, komponovane u slobodnom stilu sa mnoštvom cveća, žbunova i krošnji različitih vrsti biljaka poreklom sa svih kontinenata. Sklad objekta sa prirodnim okruženjem postignut je stepenastim postavljanjem vegetacije oko njega. Centralnu osu spoljašnjeg prostora čini plato sa fontanom u središtu. Simensova fontana, konstruisana je kao muzička, sa bezbroj načina rada mlaznica i osvetljenja.
Jedinstven program enterijera, sa mnogobrojnim delima
likovne i primenjene umetnosti, koja čine integralni deo zdanja, daje Palati
karakter svojevrsne galerije jugoslovenske umetnosti XX veka. Program
unutrašnjeg uređenja posebno je predvideo umetničku obradu zidova tehnikom
mozaika, grafita i fresko slikarstva, kao i postavljanjem slobodnostojeće
skulpture i reljefa, o čemu je posebnu brigu vodila specijalna umetnička
komisija. Uređenje salona posvećenih svakoj od šest saveznih republika bivše
SFRJ, smeštenih u centralnom delu palate, zasnovano je na isticanju
tradicionalnih motiva, karakterističnih za svaku federativnu jedinicu države.
Posebnu vrednost čine dela jugoslovenske likovne i primenjene umetnosti koja predstavljaju integralni deo unutrašnjeg uređenja Palate. Među njima se svojim umetničkim i kulturno-istorijskim značajem posebno ističu radovi sledećih autora: Petar Lubarda, Antun Augustinčić, Frano Kršinić, Matija Vuković, Ante Gržetić, Sava Sandić, Vincent Beneš, Boža Ilić, Đorđe Andrejević Kun, Predrag-Peđa Milosavljević, Stojan Aralica, Bora Baruh, Lazar Ličenoski, Branislav Nemet, Vera Čohadžić, France Slana, Milivoj Uzelac, Ferdo Majer, Lazar Vujaklija, Mladen Srbinović, Matija Rodiči, Branko Subotić-Sube, Jože Ciuha, Lazar Vozarević, Janez Bernik, Vojo Dimitrijević, Drago Tihec, Milan Konjović, Ivan Radović, Marinko Benzon, Boško Petrović, Ratimir Stojadinović, Dragi Trajanovski, Jovan Bijelić, Zora Petrović, Olivera Kangrga, Vojin Bakić, Ignjat Job, Boško Petrović, Olivera Galović, Milica Zorić, Lazar Vozarević, Oton Gliha, Jagoda Bujić, Vida Jocić, Milo Milunović, Sreten Stojanović, Risto Stijović, Mira Sandić, Nebojša Mitrić, Andrej Jemec, Drago Tršar, Branko Filipović-Filo, Drago Ordev, Slavko Atanasovski Krstanče, Bogosav Živković, Tone Kralj, Ferdo Majer, Ratomir Gligorijević, Jovan Rakidžić, Stevan Dukić, Marin Pregelj, Drinka Radovanović.Ovim delima divili su se kraljica Elizabeta, Ričard Nikson. Hruščov, ali i opskurni likovi poput Karle Ponte i NATO generala.
Svi podovi u reprezentativnom (centralnom) delu objekta izvedeni su od mermera, kabineti su prekriveni parketom, dok su u hodnicima primenjeni mermer, mozaik i keramičke pločice. Sva stepeništa obložena su granitom, vrata su rađena od politirane orahovine ili hrastovine i sa okovom od belog metala ili bronze.
Na samom ulazu u Palatu stoje dva kineska ćupa primljena kao poklon. Kabinet predsednika predstavlja radnu prostoriju koja je bila namenjena za obavljanje dnevnih državnih obaveza. Ona predstavlja jednostavan i elegantan prostor. Prema svedočenjima njegovih savremenika, Josip Broz Tito je voleo da boravi u svom kabinetu dok je u svečanim salama dočekivao goste i diplomate.
SRPSKI SALON ukrašen je jedinstvenim tepisima
inspirisanim slikama Lazara Vujaklije. Stubovi u sobi presvučeni su bronzom i
imaju urezane određene motive iz srpske istorije iz četrdesetih godina XIX veka.
Tu je i slika Dubrovnika Predraga Peđe Milosavljevića. Ovaj salon, pored velike
sale Jugoslavije, najveća je prostorna celina, u kojoj su se u Titovo vreme
održavale velike svečane prilike. Tepisi su ručno rađeni i sadrže 40 000
čvorova po m2 . Prikazuju tradicionalne srpske motive i sadrže: domaće
životinje, gradove i predele Srbije.
MAKEDONSKI (CRVENI) SALON ima najtradicionalnije
uređenje i dizajniran je u skladu sa konceptom makedonskog arhitekte Dragana
Bošnaskog. Salon sadrži dve drvene reljefne rozete izrađene u školi rezbarenja
autora Slave Atanovskog Krstanče.
Dekoraciju CRNOGORSKOG SALONA dizajnirao je arhitekta
Vojislav Đokić, a inspirisan je periodom crnogorske istorije prve polovine 19.
U tom duhu je izrađen i nameštaj, a ručno rađeni tepih prikazuje figure
tradicionalno obučenih Crnogoraca. Na centralnom zidu dominira mozaik "Pobuna
kotorskih mornara i potapanje broda Zagreb" delo Branka Filipovića Fila,
koji je pozant i pod nazivom "Lovćen". Reljefna vrata koja na kojima
je predstavljeno osam motiva iz crnogorske istorije delo su vajara Nebojše
Mitrića.
SLOVENAČKI (PLAVI) SALON -Nacrt uređenja salona
dizajnirao je slovenački arhitekta Mihajlo Šoltez. Komadi nameštaja izrađivani
su od punog hrastovog drveta. Osvetljenje salona inspirisano je stalaktitima
Postojinske pećine, simbola slovenačke republike.
HRVATSKI SALON-Interijer je dizajnirao hrvatski
arhitekta Vjenceslav Rihter. Obilje prirodnog osvetljenja dospeva u salon kroz
2 velike staklene površine. Luster se proteže dužinom salona i važan je element
uređenja. Fresku na zidu koja prolazi duž čitavog zida kreirao je umetnik Oton
Gliha. U salonu se nalazi i tapiserija Jagode Buić.
SALON BOSNE I HERCEGOVINE-Koncept salona dizajnirao
je bosanski arhitekta Zlatko Ugljen. U uređenju salona korišćeni su materijali
isključivo karakteristični za Bosnu. U srednjem, isturenom zidu veličanstvena
tapiserija zvana „Šuma“ koja je bila izvezena u sarajevskoj „Ćilimari“. Luster
na plafonu salona realizovao je slikar i vajar Zoran Petrović, ali ga je
početkom 90-ih zamenilo jednostavno neonsko osvetljenje. Sa promenama vlasti,
unutrašnjost salona je mnogo puta menjana, tako da trenutna postavka nije
originalna.
SALA JUGOSLAVIJA - je najveća i najreprezentativnija
prostorija palate, koju je dizajnirao Mihailo Mika Janković. Na zidovima sadrži
3 zidne kompozicije: „Let u svemir“ - Petar Lubarda, „Ceremonijal-putevi nove
Jugoslavije“ - Lazar Vujaklija i „Stvaranje nove Jugoslavije“ - Mladen
Srbinović. Na plafonu ove prostorije nalazi se kristalni luster sa oko 2600
sijalica, a nalazi se ispod staklene kupole koja takođe donosi puno prirodnog
svetla. Sa težinom od preko 9 tona i prečnikom od 18 m, bio je najveći luster
na svetu u to vreme.
Foajei se dele na zapadni i istočni. Zapadni foaje ispred Makedonskog i Slovenačkog salona unosi osećanje klasičnog reda. Svi lusteri izgrađeni su od kristalnih elemenata izrađenih u bečkoj firmi „Bakalovič“ i jedini su predmet koji nije proizveden na teritoriji bivše Jugoslavije. Tu se nalazi i tapiserija Milana Konjovića. Istočni foaje smešten je ispred Hrvatskog salona i salona Bosne i Hercegovine. Na zidu se nalaze 4 tapiserije u dimenzijama 3 x 2,3m a na suprotnom zidu se nalaze 4 dela slikara i grafičara Đorđa Andrejevića.
Нема коментара:
Постави коментар