Bajrakli džamija je sagrađena oko
1575. godine, kao jedna od 273 džamije i mesdžida (posebne islamske bogomolje),
koliko ih je u tursko doba bilo u Beogradu (Putopisi Evlije Čelebije). Prvobitno
se zvala Čohadži-džamija, po zadužbinaru, trgovcu čohom, Hadži-Aliji. Bajrakli džamija
je jednoprostorna građevina sa kupolom i minaretom. U vreme austrijske
vladavine (1717—1739) pretvorena je u katoličku crkvu (kada je i srušen najveći
broj beogradskih džamija).
Po povratku Turaka, ponovo je
postala džamija. Husein-beg, ćehaja (pomoćnik) glavnog turskog zapovednika
Ali-paše, obnovio je bogomolju 1741. godine, pa se neko vreme zvala
Husein-begova ili Husein-ćehajina džamija. Krajem XVIII veka nazvana je Bajrakli-džamija, po barjaku
koji se na njoj isticao kao znak za jednovremeni početak molitve u svim
džamijama. Posle obnove u XIX veku, koju
su preduzeli srpski knezovi, postaje glavna gradska džamija.
Nalazi se u ulici Gospodar
Jevremovoj 11, a uz džamiju se nalazi i medresa, verska srednja škola.
Bajrakli džamiju su u drugoj
polovini XIX veka opisivali istoričari i putopisci Konstantin Jireček, Đuzepe
Barbanti Brodano kao i arheolog i etnolog Feliks Kanic.
U njoj kao glavnoj džamiji,
boravio je i muvekit, čovek koji je proračunavao tačno hidžretsko vreme prema
islamskom kalendaru (koji je počinjao od 622, godine, tj. godine hidžre ili
prelaska proroka Muhameda iz grada Meke u Medinu) radi određivanja svetih dana,
regulisao mehanizam sata i isticao zastavu na minaretu, u znak istovremnog
početka molitve u svim ostalim islamskim bogomoljama u beogradskoj varoši.
Knez Mihailo Obrenović naložio je
1868. godine ministru prosvete i crkvenih dela da izabere jednu od postojećih
džamija i osposobi je za obavljanje muslimanskih verskih obreda, kada je osim
džamije popravljena i dvorišna zgrada uz nju. Ministar prosvete i crkvenih dela
uputio je Državnom savetu Kneževine Srbije akt od 10. maja 1868. godine sledeće
sadržine:
”Da ne bi muhamedanci, koji se po svojim
poslovima u Beogradu bave, bez religiozne utehe bili, Njegova Svetlost
blagoizvolela je narediti da se jedna od ovdašnjih džamija popravi za bogomolju
njihovu. Usled ovog visokog naloga, izabrana je kao najcelishodnija ”Bajrak”
džamija i ministar građevina kao po molbi mojoj izaslao je stručne ljude, te su
istu džamiju, kao i jednu kuću do nje, gde će hodža obitovati, pregledali ....“
Ukazom kneza Mihaila Obrenovića
iz maja 1868. godine ovlašćen je bio ministar prosvete i crkvenih dela da
„izdaje hodži po 240, a mujezinu 120 talira godišnje“, a službenici džamije su
se izdržavali i zahvaljujući prihodima od nepokretnosti – vakufskih dobara.
Prvi imam i mujezin u Bajrakli džamiji postavljeni su iste 1868. godine.
Između dva svetska rata džamiju
je obnavljala i Opština grada Beograda, kada je 1935. godine prvi put zaštićena
Uredbom o zaštiti beogradskih starina. Restauracija je izvođena nekoliko puta i
nakon II svetskog rata od strane Narodnog odbora grada Beograda i Zavoda za
zaštitu i naučno proučavanje spomenika kulture, a od sredine šezdesetih godina XX
veka i Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda. Posle novijih
oštećenja 2004. godine izvedeni su konzervatorski radovi na sanaciji i
restauraciji kamene fasade sa obnovom prozorskih otvora.
Arhitektura džamije pripada tipu
jednoprostorne kubične građevine sa kupolom i minaretom. Masivnih zidova i sa
malo otvora, građena je od kamena, a neki segmenti izvedeni su u opeci i
kamenu. Građevina je kvadratne osnove, dok osmostranu kupolu nose istočnjački
potkupolni lukovi i niše – trompe, sa skromnom dekoracijom konzola. Neujednačen
je broj prozorskih otvora na fasadama, dok se po jedan nalazi na svakoj strani
tambura kupole. Potkupolni nosači i svi otvori na građevini završavaju se
karakteristično orijentalnim prelomljenim lukovima. Sa spoljne severozapadne
strane postavljeno je minare – uska kula kupastog krova, sa kružnom terasom pri
vrhu, sa koje mujezin poziva vernike na molitvu. Naspram ulaza, u unutrašnjosti
džamije nalazi se najsvetiji prostor – mihrab, plitka niša sa raskošnim ukrasom
svoda, postavljena u pravcu svetog grada Meke ka jugoistoku, dok je uzdignuta
drvena propovedaonica (minber ili mimbar) postavljena desno od mihraba, u
jugozapadnom uglu. Nad ulazom je drvena galerija (mahfil) sa koje se dospeva i
do šerefe, terase na minaretu.
Unutrašnja dekoracija džamije je
veoma skromna. Zidovi su neomalterisani sa plitkim profilacijama, retkim
stilizovanim floralnim i geometrizovanim motivima i kaligrafskim natpisima
stihova iz muslimanske svete knjige Kurana, zatim imenima prvih pravednih
verskih poglavara halifa, kao i božjih tj. Alahovih veličanstvenih osobina i
imena, ispisanih arapskim pismom na posebno ukrašenim rezbarenim pločama
levhama. Pred ulazom u džamiju je postojao i zasvedeni arkadni trem sa tri
manje kupole. U dvorištu se nalazi česma za molitveno umivanje, kao i verska
škola (medresa) sa bibliotekom.
Zbog starine, retkosti,
očuvanosti izvorne namene, kao i reprezentativnosti verske arhitekture i
islamske kulture stavljena je 1946. godine pod zaštitu države kao spomenik
kulture, a 1979. godine utvrđena za kulturno dobro od velikog značaja.
Нема коментара:
Постави коментар