петак, 18. август 2023.

Beogradska autobuska stanica: Ko nas to tamo voza?


Glavna beogradska autobuska stanica, već jedanput izmeštena nakon Drugog svetskog rata, ponovo je u procesu selidbe, ovoga puta na Novi Beograd, u Blok 42, napuštajući tako posle više od pola veka svima znanu lokaciju na adresi Železnička 4.

Pre II svetskog rata autobusi za Valjevo, Koviljaču i Zvornik, Lazarevac polazili su sa Zelenog venca Postojala je još jedna stanica – kafana “Topola” na današnjem Trgu Nikole Pašića. Takođe, i na platou u Bulevaru kralja Aleksandra 7 napravljen je “terminus”. Otuda je moglo da se ide za Vrnjačku Banju preko Topole i Kragujevca, dva puta dnevno, kao i za Grocku i Smederevo, tri puta dnevno.. 



Ova poslednja okretnica je interesantna, budući da je u ovom delu grada sazidana i prava autobuska stanica koja je radila čak i posle posle rata. Zidana stanica nalazila se tačno ispred Crkve svetog Marka na Tašmajdanu. 


Nije imala perone, ali jeste imala staničnu zgradu, jednospratnicu sa blago zakošenim krovom i bez ikakve dekoracije ispred koje su se gurali putnici.


Najnovija autobuska stanica prostiraće se na površini od 9,2 hektara, imaće 64 perona i staničnu zgradu po projektu Milana i Vladimira Lojanice sa saradnicima. Peroni, njih 64, raspoređeni su tako da se na stanici nalaze 42 odlazna i 22 dolaznih. Pored njih, nalaziće se i 12 perona za saobraćaj turističkih autobusa. Nažalost, umetso četri stanice na svakom strani sveta, čime bi se rasteretio ionako konfuzan saobraćaj pribeglo se centralizovnoj stanici. 

Da stvar bude još gora, ovde je predviđena i stanica preduzeća „Lasta“. Oni imaju 650 polazaka dnevno, od čega je 61 odsto prigradski prevoz. Maksimalno vršno opterećenje od 14:30 do 15:30 je oko 60 polazaka istovremeno. Kroz takvu stanicu dnevno bi prolazilo  7 hiljada putnika. Neophodna  bi im bila 22 polazna perona i 8 dolaznih.

Radovi su zvanično započeli 15. marta 2019. godine. Posao na njegovoj izgradnji dodeljen  je lazarevačkom preduzeću "Bauwesen".

No, već duže vreme mašine na gradilištu buduće Beogradske autobuske stanice (BAS) u stoje, radnika nema, a deo dosad izgrađenih betonskih elementa preplavljen je vodom  i zatrastao u korov.

Нема коментара:

Постави коментар