понедељак, 29. јануар 2024.

Стари железнички мост сада постаје пешачки


Овај мост је  отворен 20. августа 1884. године и два пута је рушен. На његовом месту стајао је најпре први београдски железнички мост, преко којег је ишла пруга која је спајала Београд и Земун. Тај мост је отворен 20. августа 1884. године, стајао је на шест камених стубова и био је дугачак 462 метра и тежак 7.200 тона. Срушен је у Првом светском рату, обновљен 1919. године и поново срушен 1941.



Капетан Михаило Алић је 29. јула 1914. око 1:30 после поноћи са својим водом понтонираца успео да обори конструкцију железничког моста преко Саве, јединој тадашњој вези Београда са левом обалом, са које су престоницу већ вребале аустроугарске трупе. После неког времена одјекнула је снажна експлозија. Од ње се затресао цео главни град, а три дела челичне конструкције сурвала су се са стубова у Саву. Нападачима је одсечен прилаз Београду, што је било кључно за одбрану престонице на почетку Првог светског рата. Не само да су Аустроугари преко Саве од тада могли да пређу једино чамцима и бродовима, већ је капетан Алић своје војнике неповређене вратио на почетне положаје. Мост је враћен у предратно стање 30. априла 1921, када је и на другом распону привремена конструкција замењена сталном. Делови разорене конструкције су вађени 1935, у припреми подизања Београдског кеја.



Данашњи стари железнички мост изграђен је по завршетку Другог светског рата, у оквиру ратне репарације и био је једини београдски железнички мост преко Саве све до изградње Новог железничког моста, 1979. године. Дугачак је 350, а висок 12 метара. Преко њега саобраћају возови између Срема и београдске Главне железничке станице. Мост је последњи пут реконструисан 1986. године, уз мање поправке 1995. и 1996. године. 




Са затварањем Главне железничке станице у Београду мост престаје да буде у функцији, а сада је планирано да постане пешачки, са панорамским рестораном на средини.


Нема коментара:

Постави коментар