понедељак, 27. новембар 2023.

Začetnik dizajna u Srbiji: Dragutin Inkiostri Medenjak

 



Dragutin Medenjak Inkiostri (Karlo Luka Ferdinando Inkiostri, 1866 – 1942.) začetnik srpskog dizajna, rođen je 18. oktobra 1866. u Splitu. 


Njegov rad na stvaranju autentičnog srpskog dizajna najočigledniji je na uređenju kuće Jovana CvijićaSvoje poimanje dizajna izlagao je u člancima i knjigama. Njegovo glavno teoretsko delo je „Moja teorija o dekorativnoj srpskoj umetnosti i njenoj primeni“ (objavljeno 1925.).

Školovao se u Italiji, u Firenci kod profesora Filadelfa Simija, ali na njega daleko veći uticaj ostavlja arhitekta i teoretičar umetnosti Alfred Melani, sa interesovanjem za folklornu umetnost. 



Njegov životni put nastavlja se u Zagrebu, gde otvara fotografski atelje. Biva angažovan da za „Milenijumsku izložbu” u Budimpešti pripremi album fotografija istorijskih spomenika. U Zagrebu stupa u kontakt i sa Vlahom Bukovcem, tada već nadaleko čuvenim slikarom, od kojeg je mnogo naučio.


Godine 1900. odlazi u Karlovac, i započinje raad na dekoraciju enterijera zasnovanu na narodnim motivima. Počinje da da prikuplja etnografski materijal, koji će mu kasnije biti od velike koristi. U potrazi za autentičnim narodnim motivima, pohodio je celo Crnogorsko primorje, Makedoniju, Kosovo i Metohiju, Južnu Srbiju. Proputovao je Balkan, prikupivši i obradivši preko dve hiljade motiva iz narodnog veza, tkanja i rezbarije.


Paravan (četvorodelni), ulje na platnu, 145 x 47 cm 

Odmah po dolasku u Beograd 1905. dobija posao na dekoraciji Narodnog pozorišta, gde će i ostati da radi kao scenograf, dekorater i kostimograf. Dekoriše i bugarski Narodni teatar. Među prvima koji je angažovao još uvek nedovoljno afirmisanog umetnika bio je Đorđe Vajfert. Inkiostri je za njega dekorisao Veliku dvoranu u Kolarčevoj pivnici portretima ličnosti iz srpske istorije, dok su zidovi bili ukrašeni narodnim ornamentima. Ubrzo su pristigle porudžbine za dekoraciju Ministarstva finansija, Ministarstva prosvete i Narodne banke





Ministarstvu prosvete (danas Dom Vukove zadužbine) radi na dekoraciji hodnika ulaza i ministrove sobe. Sačuvane su u hodniku alegorije Vere, Prosvete, Istorije i Umetnosti. Tom prilikom Inkiostri se i po prvi put upustio u projektovanje nameštaja. Njegov dizajn nameštaja dolazi do punog izražaja na „Balkanskoj izložbi” u Londonu 1907, gde je izložio kompletnu spavaću sobu i trpezariju u hrastovini, kao i dve keramičke peći. Pre nego što je nameštaj poslat za London, bio je izložen u Beogradu, gde ga je prvog dana videlo čak 1.500 posetilaca.



U projektovanju nameštaja, Inkiostri je bio vrlo istančan. Imao je smisla za funkcionalizam i udobnost, uvek koristio hrastovinu i orahovinu, koje se i danas smatraju za najkvalitetnije vrste drveta. Rado je i oslikavao nameštaj, što mu je, kao i rezbarija, davalo unikatnost. Ostavljao je uvek prirodnu boju drveta, smatrajući je najlepšom. Koliko je savremen bio njegov pristup govori činjenica da je uvek vodio računa o korisniku, projektujući tako da sve bude u skladu sa njegovim potrebama.




Sjajan primer njegovog rada i danas se može videti u Muzeju Jovana Cvijića, koji mu je poverio ukrašavanje enterijera sopstvene kuće. Kuća se sastoji od salona za primanje, Cvijićeve radne sobe i salona gospođe Cvijić. Enterijer radne sobe nije sačuvan u celosti, dok je salon za primanje izvorno sačuvan sa nameštajem izrađenim u narodnom stilu. 


U salonu gospođe Cvijić možete videti nameštaj presvučen vezovima i tkaninama iz Cvijićeve kolekcije, koje je on prikupio tokom mnogobrojih putovanja po Balkanu. Deo tima koji su radili na uređenji činili su  dekorativni vajar, majstor za kaljeve peći, umetnički stolar i duborezac. 


Posao je teško napredovao, budžet je više puta bio prekoračen i nacrti menjani. Ideja vodilja je bila da svi motivi koji se budu pojavili u enterijeru ukazuju na Cvijićev poziv, pa je tako reljef orla sa čekićem predstavljao oštrinu geografove misli, dok su sova sa čekićem i knjigom asociraju na negov naučni rad.



Prilikom rekonstrukcije urađena je konzervacija zidnog slikarstva Dragutina Inkiostrija Medenjaka, kao i drvenog nameštaja, predmeta od metala kao što su lusteri, odlikovanja i bista, ali i zavesa i ćilima, odnosno predmeta od tekstila. 



Iako tražen, finansijski balansira na rubu egzistencije. Nadao se radu na dekorisanju enterijera Narodne skupštine, čija je gradnja upravo započeta, te je u tu svrhu posetio Jovana Ilkića, autora projekta. Ovaj mu je obećao aganžman, ali uzalud, jer su radovi na Skupštini nastavljeni tek po okončanju Prvog svetskog rata.



Prvi svetski rat provodi u Italiji. Radi plakate za Prvi jugoslovenski svesokolski slet. U Beograd se vraća 1923. godine i biva postavljen za upravnika Akcionarskog društva za izradu nameštaja u nacionalnom stilu. Narednih godina se u potpunosti posvećuje projektovanju nameštaja i izrađuje stolice od orahovog drveta za „Poštansku štedionicu”, ali i artdeco garnituru za tada tek otvorenu fabriku nameštaja braće Đorđević. Po njegovim nacrtima izrađivani su i ćilimi u fabrici Dunđerski.


Umire 16. septembra 1942. godine. Za života nije naišao na razumevanje da se osnuje srpska dizajnerska scena, no svoje je znanje uspeo je da prenese đacima beogradske Umetničko-zanatske škole.




Нема коментара:

Постави коментар